A8, scoasa de pe lista prioritatilor

In timp ce zeci de ieseni, carora li s-au alaturat soferi si motociclisti din Moldova, dar si din judetele Harghita si Mures, au marsaluit pe traseul autostrazii la care vizeaza de mult timp, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anuntat clar ca aceasta sosea nu constituie o prioritate. Compania a scos in acest an la licitatie proiecte in valoare de aproape 14 miliarde de lei, dar niciun leu nu va ajunge si la autostrada Ungheni-Iasi-Targu Mures, numita si autostrada Montana sau A 8

 

Un miting fara precedent a avut lco la sfarsitul saptamanii, cand de la Iasi au plecat cater Targu Mures, prin Targu Neamt si Ditrau, adica pe traseul mult-doritei autostrazi, zeci de autoturisme, moticiclete si camioane. Li s-au alaturat pe drum si alte masini, ba chiar si TIR-uri si autocare din celelalte judete ale Moldovei, dar si din Harghita si Mures. Mesajul a fost unul singur: acela care Moldova are mare nevoie de autostrada care sa o lege de vestul tarii, autostrada fara de care nu se va putea dezvolta si va ramane in urma celorlalte regiuni ale tarii.

 

Demersul civic fara precedent nu pare insa sa-i fi miscat macar un pic pe guvernanti.

Culmea, chiar in perioada in care avea loc marsul, reprezentantii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere anuntau care le sunt prioritatile, autostrada Ungheni-Iasi-Targu Mures nefiind nici macar luata in calcul. Oficialii au spus ca au scos la licitatie proiecte in valoare de aproape 14 miliarde de lei, suma la care se adauga TVA, prioritatea absoluta pentru ei fiind autostrada Sibiu-Pitesti.

 

“Prioritatea absoluta a Companiei este in acest moment autostrada Sibiu-Pitesti, parte importanta a Coridorului IV Pan- European. In acest context au fost scoase la licitatie anul acesta contractele pentru proiectarea si executia loturilor 1 si 5 ale acestui proiect de o importanta majora pentru economia Romaniei. Pana la sfarsitul anului, CNAIR SA intentioneaza sa scoata la licitatie si documentatiile pentru proiectarea si executia loturilor 2, 3 si 4 ale acestei autostrazi, dupa ce, impreuna cu Institutul Geologic Roman, va pune la punct documentatia premergatoare”, se arata intr-un comunicat al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

 

Aceeasi companie mai organizeaza licitatii pentru drumul expres Craiova- Pitesti si podul suspendat peste Dunare de la Braila. In privinta Bucurestiului, se pregatesc doau proiecte – noua autostrada de centura si pasajul de la Mogosoaia. Totodata, s-au lansat licitatii publice pentru elaborarea unor studii de fezabilitate si proiecte tehnice destinate constructiei drumurilor de mare viteza Focsani – Bacau, Ploiesti – Buzau, Bacau – Pascani si Buzau – Focsani, dar si pentru realizrea soselei de legatura intre

autostrada Bucuresti-Ploiesti si Aeroportul Henri Coanda. Tot pentru acest an, sefii Companiei pregatesc si alte proiecte de infrastructura, valoarea acestora fiind de 17.6 miliarde de lei, plus TVA.

 

“Alaturi de documentatia pentru loturile 2, 3 si 4 ale Autostrazii Sibiu-Pitesti se mai afla in elaborare contracte pentru  proiectarea si executia variantei de ocolire a municipiului Bacau, a sectorului Nadaselu – Mihaesti, aferent autostrazii Transilvania si a sectiunii E, aferenta lotului 2 al autostrazii Lugoj- Deva. De asemenea, Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere a solicitat si a primit anul acesta aprobari de finantare de la Comisia Europeana pentru proiectele sutostrazilor  Timisoara – Lugoj si Lugoj- Deva (sector Dumbrava – Deva), precum si pentru reabilitarea DN6. La ora actuala se afla in analiza la Comisia Europeana cererea de finantare pentru reabilitarea DN76.  CNAIR SA va mai trimite anul acesta, Comisiei Europene, cereri de finantare pentru proiectele Autostrazilor Campia Turzii-Ogra-Tg. Mures si Sebes – Turda (faza II)”, se mai arata in comunicat.

 

Pentru autostrada Ungheni-Iasi-Targu Mures exista deja un studiu de fezabilitate, finalizat in 2011. Contractele privind revizuirea acestuia au fost mai intai suspendate, dupa ce un control al Curtii de Conturi a scos la iveala nereguli, atragandu-se, astfel, si atentia DNA. Ulterior, s-a dat de inteles ca se va renunta complet la actualizarea studiului si ca se va organiza in acest an licitaie pentru proiectare tehnica si chiar executarea lucrarilor. Numai ca, dupa cum au dat de inteles sefii Companiei Nationale de Administrarea  Infrastructurii Rutiere, in acest an nu se vor aloca fonduri in acest scop.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *