Autostrada Est-Vest, in atentia DNA

Autostrada Iasi-Targu Mures intra in atentia procurorilor anticoruptie inainte de a se pune macar primul centimetru de asfalt. DNA verifica modul in care s-au platit studiile de fezabilitate si revizuirea acestora in cazul tronsonului Targu Mures-Ditrau, in conditiile in care sumele alocate sunt si de sapte ori mai mari decat cele normale.

Primul studiu de fezabilitate pentru aceasta portiune a fost realizat in anul 2011, contra sumei de 3,2 milioane de lei. Insa, fiind valabil doar 2 ani, in 2015, s-a organizat o noua licitatie in vederea revizuirii documentului. Iar castigatorul a cerut pentru aceasta lucrare… 6,4 milioane de euro! Contractul a fost incheiat, numai ca a fost suspendat imediat din cauza unor aspecte semnalate de Curtea de Conturi si in acest stadiu a ramas.

 

Zeci de milioane de euro cheltuiti, un deceniu de asteptare si tot mai putine sanse de a deveni realitate. Aceasta e ste situatia autostrazii Ungheni-Iasi- Targu Mures, lucrarea de infrastructura care ar putea scoate Moldova din saracie. Numai ca transformarea in realitate a proiectului despre care se vorbeste inca din 2004, ca parte a unui coridor pan-european, pare tot mai indepartata.

In ciuda promisiunilor a cel putin doua guverne ca lucrarile vor incepe inainte de 2020, aceasta varianta pare tot mai putin plauzibila. Si asta pentru ca documentatia aferenta acestui proiect a intrat deja in atentia DNA, procurorii anticoruptie facand cercetari pe tema sumelor mult prea mari alocate pentru studii de fezabilitate si pentru revizuirea acestora.

Contractul pentru primul studiu a fost incheiat in 2010, contra sumei de 3,2 milioane de lei, documentul fiind finalizat in 2011. Insa, fiind valabil doar 2 ani, a apartut necesitatea revizuirii. In 2015, s-a organizat o alta licitatie, iar pentru tronsonul Targu Mures-Ditrau, procedura a fost castigata de aceeasi firma care a intocmit si studiul de fezabilitate, firma care a avut in urma cu doi ani o oferta mult mai mare ca in 2010, de 6,4 milioane de euro. Contactul a fost incheiat, numai ca, in 2016, a fost suspendat din lipsa de finantare. Cand au existat insa banii, situatia a ramas aceeasi, intrucat Curtea de Conturi a sesizat anumite aspecte.

Acum, mai nou, a intrat pe fir si DNA, procurorii anticoruptie avand in vizor cheltuieli mult mai mare decat cele normale, unele chiar si cu 700 la suta.

Din primul studiu de fezabilitate a reiesit ca realizarea autostrazii Ungheni-Iasi-Targu Mures ar costa aproape 9 miliarde de euro, suma imposibil de asigurat chiar si cu ajutorul fondurilor europene. Ulterior, s-a estimat o valoare de 4 miliarde de euro, suma prevazuta, de altfel, si in masterplanul general de trasnport al Romaniei.

Cert este ca atat timp cat va exista ancheta DNA, contractul privind revizuirea studiilor de fezabilitate nu va fi desuspendat. Asadar, sansele de a se incepe mai devreme lucrul la autostrada au devenit, practic, nule.