De ce Clujul poate si Iasul nu?

Suta la suta ecologic si gratuit la Cluj, poluant pe jumatate si pe bani imprumutati la Iasi.

Aceasta este situatia comparativa a transportului public de calatori intre cele doua orase. Primarul din Cluj a anuntat ca a semnat contractul pentru achizitionarea cu fonduri nerambursabile, in valoare de 15 milioane de euro, a 30 de autobuze electrice.

Iasul, in schimb, a imprumutat aceeasi suma de la o banca europeana, urmand sa ramburseze creditul in 10 ani, pentru a achizitiona autobuze pe motorina, ce-i drept, mai multe – 88.

 

Transportul public din Iasi se modernizeaza cu bani imprumutati de la banca, in timp ce clujenii au optat pentru fonduri europene si pentru mijloace de transport ecologice suta la suta. Primarul Clujului, Emil Boc, a anuntat ca deja s- a incheiat contractul pentru obtinerea fondurilor nerambursabile.

 

“Autobuze nepoluante pentru confortul clujenilor! Azi am semnat acordul cadru privind achizitionarea a 30 de autobuze electrice. Primele 11 autobuze electrice vor fi livrate, potrivit contractului, in maxim 9 luni de la semnarea contractului subsecvent (cel tarziu martie 2018). Banii pentru aceste 11 autobuze provin din fonduri elvetiene (85%) si buget local (15%). Urmatoarele 19 autobuze urmeaza sa fie achizitionate din fonduri locale si europene”, a scris primarul din Cluj, Emil Boc, pe pagina sa de Facebook.

 

Cele 30 autobuze cumparate de Cluj au cate 78 de locuri, sunt dotate cu wi-fi, camere video, aer conditionat si platforma joasa pentru persoane cu dizabilitati. Garantia este de 5 ani, costurile de mentenanta si piesele de schimb urmand sa fie asigurate de firma care a castigat licitatia. Autobuzele, care costa 500.000 de euro fiecare, au o autonomie de 105 km.

Societatea care a vandut autobuzele la Cluj a adus un astfel de mijloc de transport si la Iasi, unde a circulat timp de o saptamana, pentru ca iesenii sa vada cum functioneaza.

In orasul nostru, autobuzul a inregistrat cel mai mic consum – 1,149 kwh/km. In schimb, autobuzele care vor veni la Iasi sunt mult mai costisitoare in comparatie cu unul electric.

Cel mai mic consum este de aproape 40 de litri de motorina pentru 100 de kilometri, deci rezulta peste 1,5 lei pentru fiecare kilometru parcurs. In plus, chiar daca au norma Euro 6, autobuzele ce vor veni la Iasi tot folosesc combustibili conventionali, deci tot polueaza, chiar daca mult mai putin in comparatie cu cele care inca circula acum prin municipiu.

O comparatie intre Iasi si Cluj a fost facuta si de un deputat PNL, parlamentarul concluzionand ca cei care pierd sunt iesenii.

 

“In loc sa achizitionam autobuze electrice noi cu fonduri europene, asa cum face Clujul sau Suceava, primarul PSD Mihai Chirica alege sa indatoreze orasul cu 15 milioane de euro pentru achizitia de autobuze Diesel. Aceasta decizie paguboasa, care arata indiferenta domnului Chirica fata de banul public, va greva bugetul Iasul in urmatorii 10 ani. Momentul cand creditul se va fi terminat de platit va coincide cu momentul cand aceste autobuze vor fi date la casat. Primaria s-a indatorat cu 10% din bugetul municipiului pentru achizitia de autobuze, cand Uniunea Europeana pune la dispozitie fonduri pentru acest tip de investitie. Mai mult, cu imprumutul facut pe spatele iesenilor, domnul Chirica lanseaza perdele de fum pentru a ascunde situatia sa juridical”, se arata intr-un comunicat al deputatului Marius Bodea, presedintele organizatiei municipale PNL Iasi.

 

Autobuze electrice circula sau vor circula in curand si in alte orase din Romania: Targoviste, Pitesti, Turda, Bucuresti, Constanta, Ploiesti, Zalau,Piatra Neamt si Suceava.